۱۳۸۹ دی ۱۰, جمعه

کلاس های bean

English
کلاس های bean ، کلاس هایی هستند نوشته شده با زبان برنامه نویسی جاوا ، که قابلیت استفاده مجدد را دارند. مورد استفاده آن ها برای نگه داشتن چندین object در یک object می باشد. بنابراین می توانند به عنوان یک object در بین متدهای مختلف استفاده شوند. یک کلاس bean یک object جاوا می باشد که می تواند ویژگی serializable را دارا باشد. دسترسی به متغیرهای خصوصی آن از طریق متدهای getter و setter می باشد.


یک کلاس جاوا در صورتی عنوان bean را می گیرد که از قوانینی که در مورد نام گذاری متدها و متغیرهاست تبعیت کند
قوانین:
- کلاس باید سازنده پیش فرض (بدون پارامتر ورودی) را داشته باشد این برای ساده تر کردن ایجاد کلاس می باشد
- متغیرها باید خصوصی باشند و دسترسی آن ها از طریق متدهای set و get می باشد و همچنین باید قواعد نام گذاری پیروی شود.
- کلاس می تواند ویژگی serializable را دارا باشد که به برنامه اجازه ذخیره مطمئن داده و بازیابی آٔن را می دهد.

مترجم : شایسته علوی

۱۳۸۹ آذر ۱۶, سه‌شنبه

اضافه کردن Help جاوا (API) به Add API to Netbeans


English


۰- پس از دانلود API از اینترنت آن را بر روی هارد ذخیره کنید

۱- نت بینز را باز کرده منو Tools را باز کنید

۲- از منو باز شده گزینه Java Platforms را انتخاب کنید.

۳- از پنجره باز شده تب Javadoc را باز کنید.

۴- سپس بر روی دکمه Add Zip/Folder کلیک کرده از پنجره باز شده مسیر فولدر داک را مشخص کنید و دوباره دکمه Add Zip/Folder را کلیک کنید.



برای استفاده از API جاوا ، نشانگر را بر روی کلمه دلخواه برده ، دکمه های Ctrl+Space را نگه دارید تا پنجره ی اطلاعات کاملی در مورد آن کلمه باز شود.


با سپاس از استاد شایسته علوی

۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

کلاس Vector

کلاس وکتور در پکیج java.util قرار دارد

وکتور ها معمولآ به جای آرایه ها استفاده می‌شوند زیرا دامنه ی آن‌ها به طور خودکار با افزایش یک داده جدید افزایش می یابد. وکتور ها به ابعاد ثابتی احتیاج ندارند. اندازه وکتور با افزایش یا برداشت آیتم ها زیاد یا کم می شود. وکتور ها می‌توانند فقط اشیاء را نگهدارند و نه نوع های اولیه primitive types مثل int را. اگر می‌خواهید نوع های اولیه را در وکتور ها نگهدارید آن را داخل یک شی قرار دهید ( برای مثال برای ذخیره یک مقدار integer از کلاس Integer استفاده کنید یا اینکه کلاس خودتان را تعریف کنید) ، اگر از کلاس Integer استفاده کنید قادر نخواهید بود مقدار آن را تغییر دهید به این دلیل گاهی بهتر است کلاس خودتان را تعریف کنید. کلاس وکتور و کلاس‌های بالاتر آن شامل بسیاری متد های مفید می باشند. برای مثال برای اضافه کردن عناصر به وکتور از متد add استفاده کرد. برای اضافه کردن موقعیت های ثابت از متد add(index , object)I استفاده می‌شود، متد اضافه کردن یک عنصر addElement و متد clear همه عناصر را از وکتور پاک می‌کند.

برای خلق وکتور باید ابتدا یکی از پکیج های java.util.Vector یا java.util را وارد import کنید. و سپس به روش زیر آن را ایجاد کنید


Vector v = new Vector();

Vector v = new Vector(300);

برای اضافه کردن عنصر به وکتور

v.add(s); // adds s to the end of the Vector v

برای اطلاعات بیشتر اینجا را بخونید.