۱۳۸۹ بهمن ۳, یکشنبه

مقدمه‌ای بر خطا یابی جاوا و نت بینز

English

نت بینز پشتیبانی قدرتمندی برای برنامه‌های جاوا تدارک دیده است. در این درسنامه ما نگاهی بر اصول خطا یابی می‌اندازیم ، ابتدا تنظیم نقطه شکست در برنامه و مقادیر بازجویی در مدتی که برنامه اجرا می‌شود.


شکل ۱ یک برنامه ساده جاوا نشان می‌دهد این یک برنامه پیشرفته ای نیست و فقط برای شروع درسنامه ما نوشته شده است.




برنامه ما شامل یک جمله چاپ می‌باشد ، چنین جمله‌ای بسیار ساده برای خطا یابی است . شکل ۲ خروجی برنامه را نمایش می دهد.

خب اجازه بدهید به قدم بعدی برویم و از ابزار خطا یابی که به وسیله نت بینز و جاوا تدارک دیده شده است استفاده کنیم. در شکل ۳ ما یک نقطه شکست ایجاد می کنیم. نقطه شکست باعث توقف برنامه می‌شود بنا بر این ما می‌توانیم ببینیم چه چیزی روی می‌دهد مادامی که برنامه هنوز در حال اجراست.

مابرنامه را با دست اجرا نمی‌کنیم، ابتدا نقطه شکست را تنظیم می‌کنیم و برنامه را در حالت خطایابی اجرا می نماییم سپس صبر می‌کنیم تا برنامه به نقطه شکست برسد.

قدم بعدی این است که برنامه را ا جرا کنیم اما ما آن رابه روشی ویژه اجرا می‌کنیم تا از مزیت نقطه شکست استفاده کنیم. شکل ۴ نشان می‌دهد چگونه برنامه را در حالت خطا یابی اجرا کنیم.در حالت خطا یابی برنامه در خط شکست خواهد ایستاد. اجرا در حالت خطا یابی باعث می‌شود برنامه آهسته تر از حالت عادی اجرا شود اما این هزینه کمی است که ما می‌پردازیم تا از قدرت و قابلیت انعطاف حالت خطا یابی استفاده کنیم. حالت خطا یابی یک اثرکند کنندگی ناچیز بر اکثر برنامه‌های کوچک دارد.


در شکل ۵ برنامه در حالت خطا یابی اجرا شده است ، این برنامه اجرا می‌شود و تا خط شکست پیش می‌رود و سپس می ایستد. وقتی خط بعدی اجرا می‌شود خط شکست بوسیله نت بینز سبز می شود.


توجه: مطمئن شوید که نقطه شکست شما در مسیر اجرای برنامه باشد. اگر در مسیر نبود برنامه در آن نقطه نمی ایستد و نتیجه‌ای حاصل نمی شود.

این قسمت خوب برنامه است. برنامه موقتآ از حرکت باز می‌ایستد . ما می‌توانیم حالت متغیر ها را تجربه کنیم و ببینیم چه رویدادی در حال وقوع است.

به خاطر داشته باشید که خط سبز روی خط بعدی است که اجرا شده است. خط کد هنوز اجرا نشده است.


در شکل ۶ موش واره بر روی متغیر آلفا است و نت بینز مقدار جاری متغیر را در یک بالن نما یش می دهد. خیلی خوب.

مقدار آلفا برابر ۳ است زیرا آن در خط ۱۱ به این صورت مقدار دهی شده است همان جایی که ابتدا اعلان شد .

شکل ۷

یکی دیگر از واژه‌هایی که معرفی می‌کنیم مفهوم گام منفرد single-stepping خواهد بود. چون خط سبز شده هنوز اجرا نشده است ما بر روی دکمه Debug/Step یا بر روی دکمه F8 می فشاریم تا آن خط اجرا شود. خط سبز به خط بعدی منتقل می‌شود.

می‌توانید از گام منفرد استفاده کنید تا مسیر کد را دنبال کرده و خطای منطقی را در کدی که نوشته‌اید پیدا کنید.

هیچ نظری موجود نیست: