۱۳۸۹ دی ۱۷, جمعه

لیست آرایه ها و هاش مپ ها Java Collections - ArrayLists and HashMaps

English


مقدمه

لیست آرایه؟ هاش مپ؟ تری ست؟

مجموعه های جاوا مهمترین ابزار برای ذخیره بیشتر انواع داده‌های پویا می باشند. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما پیشاپیش ندانید چه مقدار داده وجود خواهد داشت؟ چه اتفاق خواهد افتاد اگر نوع داده‌ها یی که می‌خواهید ذخیره کنید از یکی از انواع اصلی داده نباشد؟ آنچه من در اینجا می‌خواهم عنوان کنم این است که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر برای مثال من بخواهم یک گروه از اشیاع یک سگ را ذخیره کنم. البته باید از یک آرایه استفاده کنم ولی اگر پیشاپیش ندانم آن‌ها چه تعداد هستند چطور؟ اگر من بخواهم بین داده‌ها یا پیوند ها …..یک رشته متنی با یک شی ویژه نسبتی برقرار کنم چطور؟


خب برویم یک نگاه کوتاه و ساده به مجموعه ها در جاوا بیندازیم و یاد بگیریم چگونه آن‌ها را به کار ببریم.


ArrayList


اجازه بدید فرض کنیم شما یک شبیه ساز زمین را می سازید و شما یک جمعیت انسانی دارید که در حال رشد است. اگر انسان یک شی باشد چند شی انسانی در پایان شبیه سازی وجود خواهند داشت؟ چه اتفاقی خواهد افتاد در پایان این شبیه سازی؟ چگونه شما خواهید دانست چقدر شی انسانی خواهید داشت، قبل از اینکه آرایه ها را بسازید تا بتوانید همه آن‌ها را در آن ذخیره کنید؟ درست این است که شما در عمل احتمالآ می تونید یک حدس بزنید، و چنانچه شما احتمالاً می دونید این حدس قابل قبول نیست؟


جاوا یک شی بطور باورنکردنی مفیدی به نام ArrayList دارد. ArrayList جاوا اصولآ یک آرایه داینامیک است. وقتی شما این شی را می سازد شما در کل یک سایز برای آن تعیین نمی کنید. اجازه بدید من آن را بهتر بگویم شما احتیاج ندارید که یک اندازه برای ArrayList تعیین کنید بله این آرایه ایست که ابتدا به امر خالی است


یک ArrayList شبیه چیست؟ این یک نوع کلک است. زیرا یک ArrayList می‌تواند هر چیزی را ذخیره کند، ما می‌ خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این دقیقآ همان چیزی است که می‌خواهیم ذخیره نماییم. اجازه دهید یک مثال سریع انجام دهیم و بگوییم ما می‌خواهیم ArrayList اعداد صحیح را ذخیره نماید.


توجه: Integer و int یکسان نیستند. Integer یک شی است و int یک نوع اولیه است. جاوا می‌تواند آن‌ها را به سادگی به کار بگیرد.


لینک کد


اگر از اکلیپس استفاده کنید زیر خط ArrayList خط قرمز مشاهده خواهید کرد این به خاطر این است که شما نیاز دارید ArrayList را به شکل زیر import کنید.


import java.util.ArrayList;


بنابر این شما چطور یک مقدار را به آن اضافه می کنید؟ در زیر می‌توانید ببینید چگونه این عمل انجام می شود.


Array.add(1);

می‌خواهید چیزی را از از ArrayList بردارید؟ خب مشکلی نیست در اینجا راه هایی برای این کار به شما نشان می دهیم.


Array.remove();


با این کار شما عنصر صفرم را از آرایه حذف می کنید.( به خاطر داشته باشید این به معنی عنصر اول در جاوا می باشد). اگر آن گزینه در وسط لیست قرار داشته باشد لیست به طور خودکار کوتاه می‌شود و به این شکل رخنه ای در داده‌های شما ایجاد نمی‌شود. شسته‌رفته بود نبود؟


چگونه می‌توانیم به یک عنصر ویژه دسترسی داشته باشیم؟ بسیار آسان است:


array.get(0);


پس از آنکه من ArrayList را کشف کردم تقریبآ کاملآ آرایه ها را کنار گذاشتم . زیرا لیست آرایه ها به طور باور‌نکردنی قدرتمند هستند.

هش ماپ را در اینجا بخونید

هیچ نظری موجود نیست: